De Buick Riviera Boattail is een zeer aparte auto door zijn puntige vormen.
1971 is het jaar dat Buick deze Riviera met de bijnaam Boattail begon te produceren. In deze 3 jaren zijn er er nogal wat verschillen te ontdekken.
In 1971 zijn er louvres aangebracht in de achterklep en de achterlichten verschillen met de versie uit 1972.
In 1972 is de grill voorzien van blok vormen. De louvres uit de achterklep zijn verdwenen en de bumpers zijn voor zien van rubber strips. De achterlichten hebben een iets andere vorm dan de Boattail uit 1971, zo is in het midden een streep verdwenen.
In 1973 is de puntige vorm van de auto iets verdwenen. De grote achterlichten zijn in zijn geheel verzonken in de achterbumper. Aan de voorkant zijn de bumpers groter geworden door een ander systeem voor veiligheid. Een air/hydraulisch systeem vangt de bumper beter op, zodat de wagen minder beschadiging oploopt bij een botsing. De richtingaanwijzers aan de voorkant lopen nu door in de zijschermen van de auto. Tevens heeft de grill weer een andere vorm gekregen. In het interieur is het dashboard veranderd in zijn vorm. Hij heeft nu aan de passagierskant een rechte vorm gekregen.
Dit zijn de hoofdlijnen om de 3 jaren uit elkaar te halen.
De Boattail heeft een lengte van 5,52 meter (in 1973 is deze langer door zijn nieuwe bumper systeem), de breedte is 2.03 meter, een hoogte van 1,37 meter, een wielbasis van 3.10 meter. Het gewicht is 2180 kg. De Buick Riviera Boattail heeft een V8 motor met een cilinder inhoud van 455 ci (7,5 liter) en een vermogen van 219 pk (4600rpm).
Dit zijn de gegevens van een normale uitvoering van de Buick Riviera Boattail. Er zijn nog andere versies uitgebracht zoals de GS uitvoering en de Stages 1 uitvoering.